This is a free Purot.net wiki
  • View:

3. Sosiaalisen median sovellustaidot opiskelussa ja työssä

Sisältöalue

Sosiaalisen median käyttöä opetellaan ala-asteen alusta asti, jolloin rutiininomainen käyttö on hallussa peruskoulun loppuessa. Facebookin ja muiden käytön soveltuminen myös hyödylliseen toimintaan tulee koulun aikana selvemmin esille.

Peruskoulun aikana tehdyt wikit ja blogit ym. pidetään tallessa koulun jälkeenkin. Näin saadaan kerättyä sähköinen portfolio, johon voidaan lajitella eri ikäisenä tehdyt tuotokset (esim. tet-paikat, harrastustoiminnan tuotokset, kesätyöpaikat, järjestötoiminta, todistukset...). Portfolio toimii myöhemmin cv:n tapaisena työkaluna esim. ammatillisen opiskelun henkilökohtaistamisprosessin yhteydessä.

Portfolioon kerätään myös opinto- ja työllistymissuunnitelmaa, jota päivitetään aina sen muuttuessa. Suunnitelmaa ja toteutunutta historiaa päivitetään rinnakkain.

Opinto-ohjaajan rooli somen puolella toimii eri työpaikkojen, opiskelupaikkojen ym. tiedon kerääjänä, tet-paikkojen välitysalustana.

Opinto-ohjaajan blogiin tai facebook-profiiliin liittyy huoltajien ja vanhempien sekä koulun entisten oppilaiden työurista kertova arkisto, josta omaa jatko-opiskelu-uraansa voi suunnitella ja vertailla tuttujen ja tuntemattomien tähänastisia toteutuneita tapahtumia.

Opiskelijan täytyy hoksata, että somessa näkyy vain se mitä sinne itse syöttää. Mitä tarvitsee kertoa ja mikä on liikaa? Toisaalta näkyvyys verkossa voi auttaa työnsaannissa työnantajan näin halutessa. Koulun vastuu on saada oppilas ymmärtämään oma vastuu sosiaalisen median vaikutuksista.

Discuss & brainstorm

Discussion is not allowed for anonymous users. If you have an account, please login.