This is a free Purot.net wiki
  • View:

Ryhmä 1 tehtävä 2

Sisältöalue

Miten valitsen oikean sosiaalisen median työvälineen?

On tärkeää ajatella ja miettiä mitä oikeasti tarvitsee, onko oikea foorumi Facebook vai blogi. Eri tilanteissa voidaan tarvita eri mediaa. Sisäisessä käytössä eri kuin esim. rekrytoinnissa. Olisi tärkeää tietää kaikki käytettävissä olevat mediat. Voitaisiin tarvita alussa koulutusta eri mahdollisuuksista.

Mistä saadan tietoa eri keinoista. Kysy Facebookissa, kysy lapsilta. Otetaan ensin yksi haltuun ja sitten myöhemmin voidaan laajentaa.Tarjonnan paljous hämmentää. Riippuu henkilöstä paljon mitä uskalletaan kokeilla ja ottaa käyttöön. Some on hyvä keino oppimisen tukemiseen. Sopii hyvin eri persoonallisuuksille. Jokin menetelmä sopii hyvin tiettyihin toimintoihin, esim. infosanelin lyhyisiin ilmoituksiin ja Wilma pidempiin tiedotteisiin. Ei kannata jäädä miettimään liian kauan, mukaan ennakkoluulottomasti, ettei tiputa kärryiltä kokonaan. Koko työyhteisö tarvitsee yhteistä koulutusta ja sitouttamista yhtäaikaa. Kannustavaa asennetta tarvitaan, ei pakottamista.

Mikä on esitettävän asian kohderyhmä määrittelee valittavan kohteen. Eri mediat on eri tarkoituksiin. Tietoa saa esim. Wikipediasta, linkkejä eri paikkoihin, niitä seuraamalla. Jos kohderyhmänä esim. nuoret, facebook on paljon käytetty. Jos tarkoitus on käyttää somea markkinointiin silloin kannattaa käyttää mahdollisimman montaa mediaa. Muussa tapauksessa joka paikassa mukana olo vie liikaa resursseja. Sisäinen tiedotuskanava sähköpostin sijaan, jonne olisi helppo kommentoida ja vastata tarvittaisiin. Saavutettavuus on tärkeää, kaikkien pitää huomata saapunut tiedote samalla tavalla kuin sähköposti. Keskusteltiin yhteisen sähköisen kalenterin käyttöönotosta, Googlen kalenteri on yksi vaihtoehto.

Discuss & brainstorm

Discussion is not allowed for anonymous users. If you have an account, please login.